• به گزارش ایرنا (14040826)، دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور عصر یکشنبه (۲۵ آبان) بر ضرورت کم‌مصرف بودن خودروهای جایگزین، خطاب به وزیر صمت دستور داد: در جلسه‌ای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچ‌گونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. این شرکت‌ها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودروهای ایمن و برقی است. بر این اساس میزان تخصیص ارز به بخش‌های مختلف اقتصادی صنایع حمل‌ونقل و خودرو با دریافت ۵.۵ میلیارد دلار ارز، ۱۵% از کل ۳۶.۸ میلیارد دلار ارز تأمین‌شده بانک‌مرکزی از ابتدای سال تا ۲۶ آبان را به خود اختصاص دادند.
  • به گزارش اقتصاد آزاد (14040904): در همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نمایشگاه موتور تهران که اخیرا برگزار شد، خانواده جدید موتورهای ملی یک خودروساز در کنار نمونه اولیه پلاگین‌هیبرید با بُرد بیش از 1000 کیلومتر عرضه شد. به گفته یکی از مدیران ارشد خودروسازی: ضعف تاریخی صنعت خودرو ایران، نه در طراحی بدنه، بلکه در توسعه قوای محرکه بوده است؛ حوزه‌ای که همواره وابستگی خارجی، هزینه‌های ارزی و محدودیت‌های انتقال فناوری را به همراه داشته است. پلاگین‌هیبرید، خودرویی تمام‌برقی نیست که به زیرساخت نیاز داشته باشد و نه وابسته به موتورهای پرمصرف قدیمی. همین ویژگی، آن را می‌تواند در خط مقدم سیاست جدید کاهش مصرف سوخت قرار ‌دهد؛ این مدیر ارشد یادآور شد: حدود هشت میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند؛ خودروهایی که سهم عمده‌ای در مصرف بنزین و آلودگی هوا دارند.
  • به گزارش رسانه‌ها یازده سال پیش (۱۴ اسفند ۱۳۹۳) بعد از پایان جلسه هیات دولت، با حضور رئیس‌جمهور و هیات وزیران از دو دستگاه رانا دو نیروی پایه برقی (هیبرید) در محوطه ساختمان نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد. این طرح جزو طرح های کلان ملی بود که با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و سازمان گسترش، توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو اجرا شد. گفتنی است با یک بار شارژ از منزل، این خودروها می‌توانند 80 کیلومتر بدون مصرف سوخت فسیلی و بدون آلایندگی پیمایش کنند. براساس این گزارش، بعد از 80 کیلومتر پیمایش، اگر ایستگاه سوخت فسیلی در دسترس نبود، راننده با یک موتور اضطراری می‌تواند نسبت به شارژ اقدام کند و ادامه مسیر دهد. این طرح، اکنون فقط نامی از آن باقیمانده و مقدمه توسعه هیچ محصولی در بازار نشده که اثبات دیگری است بر خطا بودن رویکرد اولیه که به مدیران وقت اعلام شد.
  • بر اساس تجربه طراحی و ساخت اولین لکوموتیو مانوری هیبرید که در 1380 مرحوم دکتر دادمان رونمایی نمودند، مهرماه 1390 طی نامه‌ای به معاون فن‌آوری‌های نوین سازمان گسترش خودرو هیبرید شبکه‌ای معرفی گردید و طی مکاتبات بعدی توضیحات بیشتر در مورد ویژگیهای طرح ارائه شد از جمله (1- تطبیق کامل و طراحی شده جهت شرایط پرترافیک شهری، 2- حداقل نیاز به محصولات خارجی و مناسب با شرایط تحریمی، 3- امکان پیاده‌سازی بر روی اکثر خودروهای دیفرانسیل جلو و تولید داخل، 4- کاهش قابل توجه مصرف سوخت، آلایندگی هوا و صدا، 5- بدون نیاز به تغییر موتور و گیربکس).
  • اما بقول جیمز کلییر در کتاب قدرت شروع ناقص ما غالبا مایل به‌کار بی‌نقص هستیم حتی با هزینه‌وزمان زیاد (تین 309294).
  • اما با نگاهی به هدف رئیس جمهور محترم در هشدار و اخطار به خودروسازان، بنظر میرسد دو هدف اصلی مورد توجه ایشان بوده که یکی کاهش مصرف سوخت خودروها و دیگری کاهش آلودگی هوا بوده است. تجربه نشان داده خرید فناوری روز دنیا برای کاهش مصرف سوخت خودروها بسیار زمانبر و پرهزینه بوده و ریسک بالایی دارد، همانگونه که در طراحی و تولید موتور دیزل سواری و موتور سه سیلندر (تین 305361) شاهد بودیم که البته اثر بخش بودن این رویکرد نیز مورد تردید جدی است.
  • این رویکرد با تئاتر زیانده بودن خودروسازان (تین 248479 و 279590) رنگ و لعاب فریبنده‌تری میگیرد ولی در مقابل اگر وزارت صمت و موسسه استاندارد با شناسایی عوامل اصلی مصرف سوخت بالا (عمر متوسط بالای خودرو سواری) را ریشه‌یابی نمایند میتوانند با کاهش تنوع محصول و تولید انبوه خودروهای اقتصادی، متوسط عمر خودرو را بکاهند (تین 305850).