- رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی بهمناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی ره (1399): امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند ...، مسئله معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه میدان عمومی کردند که در عرصه اداره کشور، مسئله مصلحت نظام و مسئله «اهمّ و مهم» مطرح میشود.
- ایشان در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (14020101) فرمودند: گاهی در قانون بودجه سالانه در مجلس، هزینههای قطعی تصویب میشود و درآمدهای غیر قطعی در مقابل آن قرار داده میشود؛ که این منجر میشود به کسری بودجه؛ کسری بودجه هم همچنان که گفتیم، یکی از بلاهای بزرگ اقتصادی است. و در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی (14010304) فرمودند: یکی از کارهایی که مجلس میتواند در مورد بودجه انجام بدهد، این است که به کسری بودجه اضافه نکند؛ یعنی هزینههایی که تعیین میشود بدون اینکه درآمد معادلش محاسبهی دقیق شده باشد و معلوم باشد که این درآمد و این منبع وجود دارد.
- تعریف تزاحم در نگاه امام خمینی (ره) مقدم داشتن اهم بر مهم: از مهمترین معیارهای مصلحت سنجی، شناخت اهم و مهم است.
- تزاحم یکی از مباحث مهم اصول فقه و به معنای برخورد دو تکلیف یا حکم شرعی است که مکلف به طور همزمان قادر به امتثال هردو نیست و دراین حالت، باید یکی را بر حسب اولویت (اهم و مهم) انتخاب و دیگری را رها نمود مانند نجات غریق و ادای نماز.
- به گزارش تین نیوز (14040117)، وزارت راهوشهرسازی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی، طول و اعتبارات موردنیاز کریدور شمال جنوب را به تفکیک طرحهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و مسیرهای منتهی به مرز را اعلام طی نامهای نمود (تین 294466).
- نامه مذکور در پاسخ به نامه سازمان برنامه برای اجرای ماده 119 قانون برنامه هفتم (برای تحقق رشد 8%، دالانهای گذر ریلی ...) صادر و پروژههای حملونقل را در 4 جدول متشکل از بخش ریلی 6778 میلیون دلار و بخش جاده 139 همت اعلام نموده است.
- پروژههای ریلی با برآورد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل به ترتیب عبارتند از: 1) رشت-آستارا بطول 165 در کریدور آستارا-بندرعباس با هزینه 1700 میلیون دلار، 2) دورود-خرمآباد-اندیمشک بطول 267 در کریدور آستارا-بندر امامخمینی با هزینه 1093 میلیون دلار، 3) شیراز-بوشهر و مبارکه-شهرکرد بطول 450 و 90 در کریدور آستارا-بندرعباس با هزینه 1323 و 67 میلیون دلار، 4) چابهار-زاهدان بطول 628 در کریدور آستارا-چابهار با هزینه 45 میلیون دلار، 5) زاهدان-مشهد بطول 910 با هزینه 1550 میلیون دلار، 6) خط دوم بافق-سنگان بطول 900 کیلومتر با هزینه 1000 میلیون دلار، حداکثر زمان اتمام 1409.
- با وجود تاکید ماده 119 بر طرحهای پیشران ترانزیتی در برنامه هفتم و برآورد بسیار خوشبینانه زمان اتمام پروژهها، متاسفانه باز هم همانند انتقاد ریاست محترم مجلس از پروژههای بیثمر (4 هزارکیلومتر خط بیاستفاده، تین 263554)، شاهد تکرار پروژههای فاقد توجیه و اولویت هستیم (تین 75443) که نهتنها گره ترانزیت را نمیگشاید بلکه سبب افت کارایی و بهرهوری راهآهن میگردد.
- پروژه شیراز-بوشهر در حالی در ردیف 3 گنجانده شده که عملکرد بندر بوشهر 10% عملکرد بندر امام خمینی و کمتر از 6% عملکرد شهید رجایی در سال 1402 بوده است و هیچ مزیتی بر دو بندر فوق ندارد و اتصال ریلی هم بر امتیاز آن نمیافزاید.
- پروژه دورود-خرمآباد-اندیمشک هم با وجود نتایج مهندسی ارزش (تین 290866) فاقد توجیه اقتصادی بوده و با روشهای بسیار کمهزینهتر و سریعتر (تین 290238 و 282772) میتوان ظرفیت خط موجود دورود-اندیمشک را در حد فراتر از نیاز افزود.
- پروژه زاهدان-مشهد هم که متاسفانه با تعجیل و بدون مهندسی ارزش شروع شده همچنان میتواند با هزینهوزمان کمتر اجرا شود.
- هزینه جانبی حملونقل که براساس مطالعات Infras / IWW در 1995 برای هر ١٠٠٠ نفرکیلومتر مسافر خودروی سواری 87 یورو و برای هر مسافر ریلی 20 یورو برآورد شده (هوایی 48 و اتوبوس 38)، و با توجه به نسبت بالای تصادفات جادهای (5 برابر بودن سوانح) و ارزش اقتصادی جان (تین 75443) باید مجددا محاسبه شود معیاری خوب برای تعیین اولویتها (اهم و مهم) است.
- رویکرد غلط برخی افراد در وزارت راهوشهرسازی (تین 257653) که حرمت وزیر را هم مخدوش نموده، علاوه بر خسارت به راهآهن و طولانی شدن سایر پروژههای مورد نیاز، کسری بودجه را تشدید، سهم ریلی را کاسته و حوادث و تلفات جادهای را میافزاید.