• رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی (14010727) فرمودند: امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه و غیره غالباً مقالات است؛ این درست نیست. البتّه من قبلاً هم این را گفته‌ام، من بارها تکرار کرده‌ام این را؛ شاخصها را حلّ مسئله قرار بدهید. مسئله را ارائه بدهید، بخواهید حل کنند؛ این جمع، این گروه نخبه، این شخص نخبه، این استاد نخبه، یک مسئله‌ای را حل کند برای دستگاه‌های ذی‌ربط؛ این شاخصِ ارتقا باشد. و در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی (14020725) فرمودند: هدف واقعی این است که ما با این مقالات، با این پژوهش علمی، مشکلی از مشکلات کشور را حل کنیم. همین مسائلی که الان اینجا گفته شد و مطرح شد ــ مسئله‌ی محیط زیست، مسئله‌ی طبّ سنّتی، مسئله‌ی خودرو ــ اینها خب مسائل کشور است و صدها مسئله از این قبیل وجود دارد؛ اگر بخواهیم از طریق علم، با روش علمی و عالمانه این مسائل را حل کنیم، احتیاج به همین مقالات و پژوهشها است؛ پس باید مقالات ما، پایان‌نامه‌های دانشجویان ما، ناظر به این مشکلات باشد که آنها را حل کند.
  • در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها (13980308): در قبال این درخواستِ کمکِ وزارت صنعت، دانشگاه چه‌کار میتواند بکند؛ ... این علمِ نافع است که عرض کردیم نیازهای کشور و نقاط‌کور بخشهای مختلف، چه صنعتی، چه اقتصادی، چه کشاورزی، چه بخشهای گوناگون مدیریّتی و امثال اینها، به وسیله‌ی تحقیقات دانشگاهی و مقالات دانشگاهی روشن بشود.
  • به گزارش ایسنا (14040813) محمد منان رئیسی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه ضمن طرح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه چرا وزارت علوم که مرکز نخبگانی کشور است برنامه عملیاتی جدی برای کنشگری عملیاتی دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور نداشته و دچار روزمرگی شده است، بیان کرد: ... شما و وزرای قبل شما آیین نامه ارتقاء را جوری تنظیم کردید به جای اینکه تمرکز اساتید به حل مسائل کشور باشد در اتاق را بسته و تند تند مقاله بدهند.
  • شما برندگان نوبل علمی‌ دنیا را ببینید، مثلا نوبل پزشکی امسال، دو نفر از سه نفری که جایزه را بردند در ۱۰ سال اخیر کمتر از ۳ مقاله دادند.  خانم دکتر مریم میرزاخانی نابغه ایرانی بود، فاصله بین دفاع دکتری تا کسب استاد تمام در فاصله ۵ سال بود. خانم میرزاخانی با ۱۰ مقاله جایزه برد. وی تصریح کرد: من خجالت می کشم آمار مهاجرت نخبگان را در ۱۰ سال اخیر بگویم.
  • به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان (14040813)، منان رئیسی: دانشگاه MIT بیش از ۳۰ هزار شرکت دارد که درآمد آنها ۲ میلیارد دلار است و صرفاً از ثبت اختراع، سالانه یک میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: افتخار شما این است که در ۲۰ سال، حجم مقالات ۹ برابر شده است؛ اما آیا صادرات، تولید ناخالص ملی یا حل مسائل اقتصادی کشور نیز ۹ برابر شده است؟ خیر. این نشان می‌دهد مقالات به هدف واقعی خود نرسیده‌اند و کمیت‌گرایی جای کیفیت‌گرایی را گرفته است. سهم درآمد دانشگاه‌ها از ارتباط با صنعت تنها ۴ درصد است، وی افزود: از حدود ۷۵۰ هزار مقاله منتشر شده در ۱۰ سال اخیر، کمتر از ۲ درصد به ثبت اختراع استناد شده است؛ بیش از ۹۸% مقالات اثرگذاری واقعی بر زنجیره علم‌وفناوری و خلق ثروت نداشته‌اند. رئیسی بیان کرد: مطابق ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم، آیین‌نامه ارتقاء باید اصلاح و بر اساس مأموریت‌گرایی، برنامه‌محوری و مسئله‌محوری باشد، اما در دانشگاه‌هایی مثل شریف، شهرکرد و یزد و سایر دانشگاه‌ها چنین رویکردی وجود ندارد.
  • انتقادات آقای منان رئیسی به آیین‌نامه ارتقاء اساتید سبب غفلت دانشگاه‌ها از ریشه‌یابی مشکلات صنایع و یافتن راهکار مناسب شده و وابستگی به بیگانگان را میافزاید (تین 275466) و علاوه بر اساتید، مسیر دانشجویان را از شناخت و بررسی علمی واقعیات صنعت و جامعه منحرف و تفکر انتقادی را در ایشان تضعیف مینماید (تین 309165). شباهت زیاد بین این آیین‌نامه با آیین‌نامه حقوق و دستمزد سازمانها و موسسات دولتی که امتیاز بالایی برای مدارک‌ صوری قائل است، سبب کاهش انگیزه و بهره‌وری کارکنان شده و از پیشنهادات 1944 سیا به مدیران بوده (تین 307641) و مورد انتقاد رئیس جمهور نیز واقع شد (تین 305060).
  • علاوه بر آن سبب واگذاری تصدی بسیاری از امور مهم به افراد با مدارک بالا ولی غیرمتخصص و بی‌تجربه (تین 249759) و فقط بصورت پلکان ارتقاء افراد شده که به بیان آیت‌الله جوادی‌آملی عامل مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر بوده است (تین 304688).