بارمحوری راه‌آهن BHP (از معادن نیومن به بندر پورت هدلند استرالیا) از 28 تن در 1970 با تحقیق‌وتوسعه به 35 تن در اوایل دهه 90 میلادی رسیده بود و همچنان این افزایش ادامه داشت و در 2005 به 40 تن رسید (تین 237049)، در این راستا یکی از دستاوردهای دیگر این مجموعه افزایش عمر چرخ (منوبلوک) بود که از 340 هزار تن کیلومتر در سال 1980 به 1900 هزار تن کیلومتر (نزدیک پنج برابر) در 2005 رسید (بدلیل افزایش پیوسته بارمحوری از این شاخص استفاده شده) و همزمان در همین مدت در مسیر مستقیم عمر ریل از 350 میلیون تن ناخالص به 1800 میلیون تن ناخالص (بیش از 5 برابر) رسید (تین 229985). - بهره‌وری واگن باری در دو راه‌آهن متعلق به BHP در 2005 از 6 تا بیش از 11 میلیون تن‌کیلومتر خالص بر واگن (4 محوره) در سال بوده که با احتساب بار خالص 120 تن، سیر سالانه متوسط هر واگن به 71 (تا 92) هزارکیلومتر میرسد (تین 298779). - در سال 1403 تن کیلومتر بار خالص راه‌آهن 28.7 میلیارد و تعداد واگن 31121 (15755 کل لبه بلند، 6 محوره حدود 2000) بوده و جابجایی هر دستگاه 922 هزار تن‌کیلومتر شده که با بار 60 تن، متوسط سیر سالانه هر واگن 15367 کیلومتر خواهد شد. - بهره‌وری پایین و بویژه سیر اندک واگنها و محدودیت بارمحوری در عملیات روزمره سبب تاخیر آشکارشدن ضعفهای طراحی و ساخت شده و همین امر باعث شد خرابی واگنهای لبه‌بلند 6 محوره حدود یک دهه پس از تولید و تحویل‌گیری مشخص شود، (درحالیکه ظرفیت واگنهای 6 محوره بر اساس استاندارد 700 با وجود بارمحوری 25 تن هم حداکثر 90 تن است، تین 293245). - در صورت وجود خط تست این خرابیها در دوران گارانتی مشخص و واگنهای مذکور با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر وارد چرخه عملیات میگردید، در چنین شرایطی در یک مسیر حلقوی بسته بطول حدود 5 کیلومتر با قوسهای تند و ... امکان سیر پیوسته روزانه تا 1000 کیلومتر (با سرعت متوسط 25 تا 75) بصورت باردار و حتی با اضافه‌بار برای تسریع بروز ضعفها فراهم میگردید که نتیجه آن کاهش مدت به کمتر از 10% زمان آزمون عادی میرسید (در بهترین حالت سیر معمولی هم این نسبت صحیح است). - خط تست برای آزمونهای پرفشار و سختگیرانه لکوموتیوهای باری (تین 246781) و آزمایشات ریل، ادوات خط (تین 216164) و ... نیز بسیار مفید است بویژه در شرایط کنونی و ترافیک سنگین بار و مسافر در اغلب خطوط و مخاطرات سرعت و بار اضافه واگنها. - تاسیسات جدید آزمونهای شتاب یافته (FAST)که در 25 ژوئن 2025 معرفی شده برای قطارهای باری 16000 تنی با واگنهای 142 تنی (با بار محوری 35.4 تن) طراحی شده با قابلیت عبور 126 میلیون تن در سال (31 قطار عبوری روزانه)، طول خط تست اولیه این تاسیسات زیر نظر AAR و برنامه تحقیقات راهبردی (SRI) بالغ بر 8 کیلومتر با 5 قوس و 22 مکان تست بوده و در 1976 با قطارهایی با 60 تا 70 واگن و با لکوموتیوهای 4 محوره در چند شیفت روزانه و در 5 روز هفته کار خود را آغاز نمود. - این خط تست برای آزمون تجهیزات پایش وضعیت ناوگان مانند پردازش تصویر پروفیل چرخ هم استفاده میگردد (تین 290321). - تست میدانی پروفیل چرخ P8br در مقایسه با پروفیل S1002 با سیر حدود ۲۵۰ هزارکیلومتری واگن‌های مورد آزمون، پنج سال (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸) بطول انجامید، این پروفیل که سازگار با شیب زیر ریل ۱:۲۰ در مقایسه با پروفیل S1002 و سازگار با شیب زیر ریل ۱:۴۰ بوده طبق مطالعات و شبیه‌سازی با نرم افزار UM توسط دانشکده راه‌آهن و با نظارت مرکز تحقیقات انجام گردید، نشان داد که استفاده از این پروفیل برای بوژیهای H حدود 40% به کاهش سایش کمک می‌کند (با قرار داشتن شاخص‌های ایمنی در حد استاندارد)، لذا پس از اطمینان از نتایج شبیه‌سازی‌ها این تست بر روی واگن‌های لبه بلند چهارمحوره انجام و نتایج میدانی نشان داد حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد طول عمر چرخ این واگن‌ها با استفاده از این پروفیل برای چرخ‌ها افزایش می‌یابد. - درصورت وجود خط تست، این آزمون میدانی 5 ساله میتوانست در مدت کمتر از شش ماه انجام و نتایج آن بکار گرفته شود. - خط تست برای اثبات عوامل سوانح نیز بسیار مفید است و همین ویژگی سبب شد اداره‌کل خط در شرایط پرتکرار خروج از خط واگنهای باری در لرستان که به واکنش شدید وزیر در سال 1376 منتج گردید (تین 27811) و با شروع بازسازی، در نقاط بازسازی شده هم تشدید میگردید پس از تحلیل (تین 112499) پیشنهاد احداث خط تست بدون بودجه را ارائه داد (نامه 790303).