با وجود همپوشانی گستردگی کشور و ویژگیهای حمل و نقل ریلی و همچنین برخورداری این صنعت از سیاستها و قوانین حمایتی ارزشمند همچون ابلاغیه سیاستهای برنامه هفتم با اولویت ریلی و قانون مدیریت سوخت مصوب 1386 مجلس، متاسفانه با تاخیر ده ساله، سهم ریلی در بار40% و در مسافر کمتر از 10% اهداف تعیین شده قانون مذکور می باشد.
با توجه به پایین بودن شاخصهای بهره وری راه آهن نسبت به متوسط جهانی، پیشنهادات زیر برای پیشرفت راه آهن ارائه میگردد (تغییر رویکرد اقتصاد حمل و نقل به تملک ارزان و بهره برداری گران به عنوان شرط کافی نباید فراموش گردد).
- راه آهن ج.ا.ا ضمن پایش پیوسته شاخصهای بهره وری جهانی، تا پایان برنامه هفتم خود را به متوسط شاخصها برساند
- گزارشات اقدامات بهره وری بصورت سالانه به وزارت راه و سازمانهای ذیربط با نظارت سازمان برنامه ارسال گردد
- راه آهن ج.ا.ا. باید مدل انتفاع بخش خصوصی از پروژههای بهره وری پیشنهادی را تهیه و به تایید سازمان برنامه برساند
- راه آهن ج.ا.ا. باید مدل انتفاع کارکنان از پروژههای افزایش بهره وری را به سازمان مدیریت ارائه نماید
- سهم مدل BOT برای دوخطه و برقی خطوط(ماده 164برنامه پنجم) تا پایان برنامه باید به 40% کل پروژه ها برسد
- وزارت راه و شهرسازی محاسبه و اخذ هزینه جانبی حملونقل را از سال دوم برنامه با 10% آغاز نماید
- راه آهن ج.ا.ا. باید برنامه خود را برای تعیین و پایش اهداف ارتقاء شاخصهای RAMS تهیه و به وزارت ارسال نماید
- منظور نمودن 20% بودجه دولتی بازسازی ناوگان ریلی برای ارتقاء ناوگان و زیربنا به قابلیتهای روز RAMS و کارایی
- واگذاری حداقل 10% اعتبارات فوق برای نمونه سازی ارتقاء ناوگان توسط شرکتهای دانش بنیان
- واگذاری وام به بخش خصوصی، از ماده 12 حمایت از تولید و ماده 18 برای ارتقاء بر اساس نمونه تایید شده
- وزارت صمت برای ارتقاء مستمر محصولات تولید داخل ریلی و پیش بینی حمایت برای خرید و تعویض اقدام نماید
- وزارت نفت پروژه های ارتقاء ناوگان و زیرساخت کاهش مصرف سوخت بالاتر از 10% یا یک میلیون لیتر را حمایت نماید
- راه آهن، متوسط وزنی سرعت قطارهای مسافری را تا پایان برنامه 50% و حداقل 120 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد
- وزارت راه و شهرسازی سرعت حداکثر خطوط جدید مختلط باری و مسافری را به 200 کیلومتر بر ساعت برساند
- برقی کردن خطوط ریلی با اولویت بندی بگونه ای انجام شود که در پایان برنامه 40% ترافیک با ناوگان برقی انجام شود
- سرعت متوسط قطارهای کانتینری تا پایان برنامه در مسیرهای بندری بویژه تهران بندرعباس با جاده ای برابر شود
- راه آهن با رویکرد TOD نسبت به توسعه شهرهای اقماری در اطراف خطوط ریلی موجود کلان شهرها اقدام نماید
- وزارت راه و سازمانهای زیرمجموعه، مطالعات مهندسی ارزش پروژه ها را توسط دو مشاور مستقل بعمل آورند
- وزارت راه و شهرسازی نتایج تحلیل سوانح منجر به تلفات بیش از ده نفر را برای اطلاع عموم در سایت خود قرار دهد
- وزارت راه و شهرسازی و راه آهن مطالعات ریسک پروژههای ریلی را باید با الگوهای جهانی انجام داده و منتشر نماید
- وزارت راه برای کاهش ریسک پروژه های بزرگ اجرای مرحله ای و گام بگام را پیش بینی و اجرا نماید
- نظام تعرفه حمل بار باید بازنگری شود تا با مبانی قیمت تمام شده و رقابت با حمل جاده ای منطبق گردد
- برای ارزیابی تجهیزات، ناوگان و ادوات خریداری شده و ارتقاء یافته راه آهن باید خط تست خود را احداث نماید
- راه آهن با رویکرد کاهش وابستگی به ارز، سیاستهای بومی سازی و حمایت از ساخت داخل را مدون و منتشر نماید
- سهم هیچ پیمانکار خدمات ریلی نباید از 35% بازار مربوطه در هر بخش بیشتر شود
- آیین نامه خطوط ریلی حداکثر در هر بیست سال با بهرهگیری از تجربیات جهانی و فناوری داخل بروزرسانی گردد
- راه آهن با هماهنگی وزارت راه برای برنامههای توسعه طرح جامع تهیه و در بازههای پنج ساله آنرا بروز رسانی نماید
- راه آهن باید با فناوری تحول دیجیتال نسبت به تجهیز ناوگان و شبکه به سامانه های پایش وضعیت برخط اقدام نماید