پندهایی از بازدید روسای راه آهن ایران و چین در ابتدای دهه هفتاد، توضیحات استاد گرامی جناب آقای مهندس عالیوند: (حاوی نکاتی در نگاه غیر اقتصادی به راه آهن که به صورت یک میراث، باور و رویکرد غلط از پیش از انقلاب به جای مانده)
در سال ۱۳۷۱ در معیت مدیرعامل محترم وقت راه آهن جناب آقای مهندس افشار به منظور بازدید از راه آهن چین به آن کشور عزیمت نمودیم، در طول اقامت از قسمتهای مختلف راه آهن و کارخانجات واگن سازی و لوکوموتیوسازی بازدید به عمل آمد و یک روز نیز فرصتی پیش آمد و هیئتی را برای دیدن عملیات بازسازی خط بردند.
عملیات بازسازی خط در مسافت ۷۰۰ متر در حال انجام بود، ماشین آلاتی که استفاده میکردند بسیار قدیمی و ابتدایی و در مقایسه با ماشین آلات مکانیزه خط که در ایران داشتیم بسیار ساده بودند و حتی مانور واگن های حامل تجهیزات و مصالح روسازی با لکوموتیو بخاری انجام میشد و جالب بود که بعد از عملیات سرعت قطارها ۳۰ کیلومتر در ساعت تعیین میشد و ۲۴ ساعت بعد سرعت قطارها معمولی می شد.
سال بعد معاون وزیر راه آهن چین به ایران آمد و میهمان راه آهن ایران بود و طبق دستور مدیرعامل محترم راهآهن بنده که در آن موقع قائم مقام معاونت فنی و بهرهبرداری راه آهن بودم در مدت یک هفته همراه ایشان از نواحی اصفهان یزد و محور در حال ساخت بافق بندرعباس و قسمتی از ناحیه راه آهن تهران بازدید کردیم.
در سفر اول با هواپیما به اصفهان رفتیم که آقای معاون وزیر اظهار داشتند که ما علاقمند هستیم با قطار سفر کنیم به طوری که در سفر ما به چین آنها نیز ما را به شهرهای مختلف تا ۱۵ ساعت مسافرت با واگن مخصوص با قطار می بردند و در ایران هم تمایل به سفر با قطار داشتند لیکن به ایشان جواب دادم برای راحتی شما و صرفهجویی در وقت ترجیح میدهیم با هواپیما سفر کنید، بالاخره پس از ورود به اصفهان به ایستگاه راه آهن رفتیم و هیئت چینی از ساختمان ایستگاه مسافربری اصفهان خیلی خوششان آمد و گفتند چند قطار مسافری به این ایستگاه میآید پاسخ دادیم یک روز در میان یک قطار مسافری از تهران به اصفهان به این ایستگاه میآید و پس از چند ساعت به تهران مراجعه میکند اظهار داشتند این ساختمان با این عظمت برای ۱۵ قطار در ماه ساخته شده به آقای معاون وزیر راه آهن چین پاسخ دادم که فعلاً بهره برداری از این ساختمان در حداقل است لیکن این ساختمان با توجه به جمعیت و بزرگی شهر اصفهان و حومه و پیشبینی آینده سفرها بین اصفهان و تهران و شهرهای دیگر ساخته شده است که برایشان قانعکننده نبود و گفتند شما پولدار هستید که اینگونه سرمایه گذاری سنگین می کنید.
روز بعد هیئت چینی را با اتومبیل از اصفهان به یزد بردیم، در طول راه کامیون های حامل تیرآهن و دیگر فلزات و ورق های رول را میدیدند و دستهای خودشان را با افسوس به هم میزدند و میگفتند این بارها باید با راهآهن حمل شود، چرا با کامیون حمل می گردد که به او پاسخ دادیم این محمولات عمدتاً به مقصد بندرعباس هستند و چون هنوز راه آهن به بندرعباس نرسیده است ناگزیر با کامیون حمل میشود.
از بافق تا سیرجان که راه آهن ساخته شده بود و بهرهبرداری میشد لذا هیئت چین را به منطقه کوهستانی بین گلگهر و بندرعباس بردیم و از شبکه دو خطه که زیر سازی آن در حال ساخت بود و تونل ها و پل های متعدد که به صورت دوخطه در حال ساخت بودند بازدید کردند و در کلیه زمینهها توضیحات لازم داده شد که از اطلاعات داده شده خوشحال شدند.
این سوال برای معاون وزیر پیش آمد که این محور برای حمل چه میزان بار با این مشخصات ساخته می شود، اگرچه آن روزها حجم حمل و نقل در آن منطقه ۸ میلیون تن بار بود لیکن پاسخ دادم که این محور برای حمل ۲۰ میلیون تن بار در سال ساخته می شود ایشان پاسخ دادند احتیاج به احداث این شبکه با این هزینه سنگین به صورت دوخطه برای این حجم بار نداشتید و با شبکه ای یک خطه قادر به حمل یکصد میلیون تن بار در سال هستید.