https://noorlib.ir/book/view/38880

  • رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن‌ کریم فرمودند (14031212): از نظراسلام در تشکیل جامعه‌ اسلامی، بعد از توحید‌ومعارف و ارتباط با خدا، مهم‌ترین مسئله عدالت است، عدالت اجتماعی است. پیغمبران بعداز توحید، به هیچ‌چیز به‌قدر عدالت دعوت‌نکردند. معظم له در دیدار مسئولان نظام نیز در تعریف قسط فرمودند (14011129): ... گنجینه بی‌نظیر قسط، عدالت بدون تبعیض.
  • خبرگزاری میزان: جهان از ۲۰۰۸، ۱۷ جولای، هر سال را بعنوان روز جهانی عدالت گرامی می‌دارد؛ اما عدالت و قسط چیست؟
  • ابتدا هشداری از رسول اکرم (ص) در مورد علت غضب الهی بر اقوام پیشین و سپس نمونه عدل و قسط در سیره حضرت علی (ع).
  • برای عدالت قضاوت، حد یک خطا از سوی پنج نفر با شرایط متفاوت و برای قسط حکایت برابری در محضر قاضی ذکر شده است.
  • زنى از بنى مخزوم، کالا به عاریه می‌گرفت و سپس حاشا می‌کرد. پیامبر اکرم (ص) دستور داد دست او را قطع کنند. خانواده آن زن، نزد اسامه رفتند و از او خواستند نزد پیامبر (ص) وساطت کند. اسامه نیز درباره آن زن با پیامبر (ص) صحبت کرد . پیامبر (ص) فرمود: اى اسامه ! نبینم درباره (جارى نشدن) حدّى از حدود خدا صحبت کنى! پیامبر (ص)، سپس به ایراد خطبه پرداخت و فرمود : پیشینیان شما از آن رو هلاک شدند، که اگر در میان آنها اشراف زاده‌اى دزدى مى‌کرد، کارى به او نداشتند و اگر ضعیف و بیچاره‌اى دست به سرقت مى‌زد، دستش را مى‌بریدند. سوگند به آن که جانم در دست اوست، اگر فاطمه دختر محمّد هم این کار را مى‌کرد، دستش را قطع مى‌کردم‌، آن گاه دست آن زن مخزومى را قطع کرد (کتابخانه احادیث شیعه، hadithlib.ir).
  • روزی در مورد حکم پنج نفر با جرم یکسان که به دستور خلیفه قرار بود سنگسار شوند به حضرت علی (ع) مراجعه شد که ایشان فرمودند: خوبست پیرامون زندگی این پنج مرد گناهکار بررسی به عمل آورند، معلوم شد که نفر اول مردی مسیحی بود که علی (ع) فرمود گردنش را بزنید زیرا این مرد ذمی بود و در پناه حکومت اسلامی زندگی میکرد و با این تعدی قرار ذمه را درهم شکست، نفر دوم مردی زن‌دار بود و زنش هم در کنارش به سر می‌برد لذا علی (ع) فرمود: بنا به فرمان قرآن سنگسارش کنند. نفر سوم مردی عرب و مجرد بود و مجازاتش هم صد ضربه تازیانه بود که حضرت حکم را فرمود. نفر چهارم برده‌ای بود که مجازات بردگان نیمی از مجازات احرار است. حضرت فرمود: بیش از پنجاه ضربه شلاق کیفر ندارد. نفر پنجم را حضرت دستور داد آزادش کنند چرا که آن مرد دیوانه بود (کتاب هزارویک داستان از زندگی امیرالمومنین علی ع، داستان 402، ص 303، noorlib.ir).
  • شاکی شکایت خود را به خلیفه دوم، تسلیم کرد. کسی که از او شکایت شده بود حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بود. خلیفه هر دو طرف را خواست و خودش در مسند قضا نشست. طبق دستور اسلامی، دو طرف دعوا باید پهلوی یکدیگر بنشینند و اصل «تساوی در مقابل دادگاه» محفوظ بماند. خلیفه مدعی را به نام خواند، و امر کرد در نقطه معینی روبروی قاضی بایستد. بعد رو کرد به علی و گفت: «یا ابَاالحسن! پهلوی مدعی خودت قرار بگیر». به شنیدن این جمله، چهره علی درهم و آثار ناراحتی در قیافه‌اش پیدا شد. خلیفه گفت: «یا علی! میل نداری پهلوی طرف مخاصمه خویش بایستی؟» علی: «ناراحتی من از این نبود که باید پهلوی طرف دعوای خود بایستم؛ برعکس، ناراحتی من از این بود که تو کاملا عدالت را مراعات نکردی، زیرا مرا با احترام نام بردی و به کنیه خطاب کردی و گفتی «یا اباالحسن» ، اما طرف مرا به همان نام عادی خواندی. علت تأثر و ناراحتی من این بود».
  • قرآن کریم در آیه 6 سوره حدید به صراحت هدف ارسال پیامبران و انزال کتب را بپا داشتن قسط توسط مردم اعلام مینماید که هدف رسالت انبیاء با این رکن شکل میگیرد (فرهنگ، قانون و قسط) که در کتاب نقشه راه بلوغ بیان تشریح شد (تین 292879).
  • نکته قابل توجه اینست که هدف این آیه شریفه برپا داشتن قسط توسط مردم بیان شده و نه مومنین یا مسلمین و نه دولتها و سران کشورها که با این ترتیب بنظر میرسد قیام مردم و آزادگان جهان در حمایت از مردم غزه و مخالفت با ظلم و جنایتهای  صهیونیستها و حرکت ناوگان صمود را در این راستا میتوان یک تحول اساسی در مطالبه قسط و انقلاب تمدنی در جهان نامید که بی تردید رشدوشکوفایی فرهنگ انسانی و وضع قوانین عادلانه‌تر و اجرای برابر و بی تبعیض را درپی خواهد داشت (تین 307159).
  • با برپایی قسط سازمانی در نظام حقوق ‌و دستمزد، نظام پاداش ‌و کارانه، ... مشارکت کارکنان تقویت خواهد شد (تین 300911).