نقشه راه بلوغ (Maturity road mapping)

توسعه سازمانی و ارائه خدمات مشاوره

نقشه راه بلوغ (Maturity road mapping)

توسعه سازمانی و ارائه خدمات مشاوره

این سایت با هدف تبادل تجربیات و دانش مدیریت در حوزه حمل و نقل به ویژه راه آهن و مترو و نیز ارائه راهکارهای افزایش اثر بخشی، کار آیی و بهره وری در تصمیمات مدیریتی کلان ایجاد گردیده است.

بایگانی

در ملاقات نوروزی سال ۹۵ با یکی از مدیران ارشد نظام، اشکالاتی توسط ایشان در مورد برقی­کردن راه‌آهن تهران- مشهد مطرح شد که پس توضیحات مختصر در همان جلسه در خصوص پایین­تر بودن هزینه احداث خط برقی و خرید لکوموتیو برقی از هزینه خرید لکوموتیو دیزلی حتی با فرض حفظ سرعت 160،  توضیحات تکمیلی نیز با مستندات مربوطه برای ایشان ارسال گردید که بدلیل تکرار این پرسش از سوی سایر مدیران و کارشناسان ذیلا بدان اشاره میشود.

در این توضیحات به تاریخچه جدی شدن طرح با مقایسه دو گزینه برقی و دیزلی و مقایسه لکوموتیو مورد نیاز در دوحالت در سال ۸۲ اشاره شد که با ظرفیت ۱۳ میلیون مسافر مورد انتظار سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای سال ۸۶ قرار بود ۱۳۲ لکوموتیو دیزلی چهارمحوره در سرویس تامین گردد که مفهوم آن خرید حداقل ۱۵۰ لکوموتیو دیزلی بود که با احتساب تعداد دستگاههای در حال تعمیر و رزرو حاصل می‌گردید.

قرار بود هر قطار ۱۲ واگنه (11 واگن مسافری و یک رستوران) با ظرفیت متوسط ۵0۰ نفر با دو لکوموتیو دیزلی ۲۴۰۰ کیلووات ظرف ۸ ساعت مسافت تهران مشهد را روزانه با یک سفر با سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طی نماید.

در حالی که با برقی­شدن این مسیر هر دستگاه لکوموتیو برقی بدلیل توان مفید چهار برابری نسبت به نوع دیزلی می‌توانست همان قطار را با سرعت حداکثر ۲۰۰ ظرف ۶ ساعت و دو بار در روز حمل نماید و لذا با محاسبات انجام شده معلوم شد تعداد کل لکوموتیو برقی مورد نیاز برای حمل ۲۰ میلیون مسافر به ۵۰ دستگاه هم نمی‌رسید و لذا هزینه برقی­کردن مسیر با احتساب قیمت خرید لکوموتیو برقی از هزینه خرید لکوموتیو دیزلی در سال اول کمتر می‌شد (قیمت لکوموتیو برقی با دیزلی تقریبا مساوی بود)که نتیجه این بررسیها اقناع مدیران راه‌آهن و سازمان مدیریت­­وبرنامه­ریزی شد.

با دو برابر شدن سیر روزانه قطارها هزینه خرید واگن مسافری نیز نصف می‌شد و بدلیل کاهش زمان سیر ضرورت استفاده از واگن‌های کوپه‌ای با ظرفیت پایین کاهش یافته و زمینه استفاده از واگن‌های اتوبوسی با ظرفیت بالاتر فراهم می‌شد و به علاوه با پیش بینی استفاده از واگن‌های عریض تعداد واگن و لکوموتیو مورد نیاز کاهش بیشتری یافت.

تاییدیه لازم برای قابلیت سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت در خطوط احداث شده بعد از انقلاب از دفتر فنی و امور طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در 5/3/86 با استناد به استاندارد UIC799 اخذ گردید و تاییدیه اداره‌کل علائم و ارتباطات برای قابلیت سیستم علائم و ATC تهران مشهد جهت سیر با سرعت ۲۰۰ با امکان ارتقاء نرم‌افزاری برای سرعت ۲۵۰ نیز اخذ شد.

با قابلیت سرعت ۲۰۰ دو نوع بوژی مورد استفاده در ساخت واگن‌های مسافری آن ایام، تاییدیه شرکت سازنده آلمانی ترمز واگن‌های مسافری برای امکان اصلاح بسیار کم هزینه سیستم ترمز (صرفا با تعویض نوع لنت ترمز) و افزایش سرعت به ۲۰۰ بدون نیاز به ترمز مغناطیسی یا دیسک سوم هم اخذ گردید.

برای تسهیل و کاهش هزینه‌های این پروژه، در مراحل اجرایی پیش بینی شده بود سرعت اولیه راه‌اندازی قطارهای برقی مانند نوع دیزلی به ۱۶۰ محدود شود (با وجود قابلیت سرعت 200 لکوموتیو برقی) که حدود ۳۰ دقیقه زمان سیر را افزایش میداد تا فرصتی برای کسب مهارت لکوموتیورانان، تعمیر کاران و سایر عوامل موثر باشد و مهلتی برای اصلاح نقاط مهم خط.

در اسناد مناقصه سال ۸۶ سرعت خط برای قطارها ۲۰۰ و سرعت برای قطارهای خودکشش ۲۵۰ منظور شد و با اثبات اولویت برقی کردن این مسیر بر احداث خط جدید سریع­السیر پیش­بینی احداث فاز یک راه‌آهن سریع السیر نیز با سرعت ۳۵۰ بعمل آمد و با گشایش پیشنهادات دریافتی شرکت­کنندگان مناقصه در سال 87 یکی از کنسرسیوم­ها با پیمانکاران رتبه یک اروپایی با اختلاف فاحش قیمت از رقبای شرقی پیشی گرفت و برنده مناقصه شد.  

نتایج بسیار ارزشمند این اقدام که اخیرا به قرارداد 2 میلیارد دلاری راه­آهن برای برقی کردن مسیر تهران- مشهد منتج گردید یک الگوی مناسب برای نشان دادن تاثیر تغییر پارادایم شد.    

بر اساس تجربیات صنعتی دوران دفاع مقدس و دو دهه تجربه مدیریت اجرایی در راه­آهن جمهوری­ اسلامی بویژه موضوع راه آهن برقی که منتج به بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی حجم سرمایه­گذاری مستقیم گردید و به منظور انعکاس تجربیات مدیریتی حاصله کتابی در سال 86 با عنوان نقشه راه بلوغ، منازل و مراتب کمال با نگاه تحلیلی به مشکلات اقتصادی کشور تدوین گردید که خلاصه آن در یک جلسه اختصاصی کمیسیون فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 17/11/86 ارائه گردید.

این کتاب با اشاره به برخی قوتها و ضعفهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به ریشه­های مشترک آنها پرداخته و با تحلیل آنها و با استناد به اصول مدیریت نوین، مهندسی و مبانی فلسفه اسلامی وجوه ضعف مشترک آنها را شناسایی (مناسب­ترین گزینه انتخاب نشده، فراتر از حد توان و استطاعت مالی بوده و دفعتا و بدون فرصت اصلاح انجام شده) و در پایان نسخه فراگیر (تصمیم شایسته، اقدام بایسته، بهبود پیوسته) را به مانند PDCA پیشنهاد مینماید.

در سال 1391 بر اساس آسیب شناسی و تحلیل ضعف­های مشترک در صنایع مهم کشور، در کتاب دیگری با عنوان نقشه راه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، عوامل اساسی تورم که موجب هجوم نقدینگی به بخشهایی همچون مسکن گردید شناسایی(با رشد 15000 برابری طی نیم قرن گذشته در مقایسه با رشد کمتر از 500 برابری نرخ ارز، 833 برابری تورم و 14000 برابری طلا) و راهکارهایی برای کاهش آثار تورم در تولید ملی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی